Basisvorming verbindende communicatie
Communiceren, samen leven, samen werken... loopt niet altijd van een leien dakje. Té vaak spreken we onze verwachtingen niet uit en
beluisteren we de noden van anderen onvoldoende. Worden in jouw organisatie
hete hangijzers ontweken? Of worden ze enkel in de wandelgangen benoemd? Heerst er een klaagcultuur en voelen mensen zich niet gehoord? De inzichten van M.B. Rosenberg zullen verhelderend zijn voor je team.
"Verbindende communicatie helpt ons stevig in het leven te staan, te zeggen wat we willen én te horen waar het de ander om gaat.", aldus Rosenberg. Het model geeft praktische inzichten die we via oefeningen onder de knie krijgen. Wanneer mensen leren en oefenen in verbindend communiceren, is de basis gelegd voor een klimaat waarin begrip, SAMEN, vertrouwen en voldoening centraal staan.
De opzet van de vorming is de deelnemers vertrouwd maken met de basisstappen van Verbindende Communicatie aan de hand van actieve oefeningen. Aanvankelijk geïsoleerd per stap, gaandeweg meer en meer geïntegreerd. Hierbij vertrekken we zoveel mogelijk vanuit levensechte situaties, dingen die echt spelen.
Wat mag je verwachten?
- Aan de hand van activerende werkvormen verwerven de deelnemers inzicht in de impact van hun communicatiestijl in relatie tot elkaar en de dynamieken die deze teweeg brengt.
- Op basis van eigen casussen zijn er oefenmomenten waarbij de de eerste stappen worden gezet in het verbindend communiceren met elkaar.
- De deelnemers leren het model van verbindende communicatie kennen, waarbij volgende zaken centraal staan: van oordelen naar observeren - verwijtend taalgebruik, het kan ook anders - de behoeften van zichzelf en anderen (h)erkennen - een verbindend verzoek formuleren
Praktisch
- Doelgroep: teams en hun leidinggevenden
- Duur: vorming van 3u of 6u
- Locatie: bij jou op de werkvloer of online
Via de kmo-portefeuille komen zelfstandigen, kleine en middelgrote ondernemingen in aanmerking voor subsidies.