Wat we kunnen leren uit datgene wat niet werkt
Over een mindset gericht op groei
Onze grondhouding, of de manier waarop we ons verhouden tot ogenschijnlijk onoplosbare problemen, heeft een grote invloed op hoe we met uitdagingen omgaan, of niet. Als mensen vertrouwen hebben in hun eigen kunnen en als ze weten dat het benutten van groeipotentieel oefening vraagt, kunnen ze zich de vraag stellen: wat kunnen we leren uit datgene dat niet werkt? Het stellen van de vraag zet een creatieve motor in beweging die je uitnodigt om antwoorden te formuleren die passen bij jou, je team en je organisatie.
Dit inzicht gaat terug op het onderzoek van Carol Dweck (1999; 2006). Deze Amerikaanse Psychologe toonde aan dat succes nauwelijks gaat over hoe slim je bent, maar wel over hoe hard je gelooft in je eigen kunnen en hoe gemotiveerd je bent om de inspanningen te doen die nodig zijn om te blijven groeien en ontwikkelen. Dweck onderscheidt hierin de op groei gerichte mindset. De idee dat persoonlijke kenmerken en vaardigheden grotendeels vastliggen en niet kunnen veranderen, benoemt zij als een statische mindset. In deze laatste ben je ergens goed in of niet. Er is weinig motivatie om te leren: hoe slim je bent, staat immers toch al vast.
Een statische mindset
- dat je uitdagingen gaat vermijden
- dat je opgeeft bij tegenslag
- dat inspanningen eerder nutteloos zijn voor je
- dat je geen oor hebt naar kritiek, het zelfs negeert
- dat je je bedreigd voelt door het succes van anderen
- dat je bang bent om te falen, om fouten te maken
Een op groei gerichte mindset
De overtuiging dat intelligentie kan
ontwikkelen. Dit idee voedt
het verlangen om te leren met als gevolg
- dat je uitdagingen omarmt
- dat je volhoudt bij tegenslag
- dat inspanningen erbij horen voor je
- dat je openstaat voor kritiek,
- op zoek bent naar waardevolle feedback
- dat het succes van anderen je inspireert
- dat je fouten maken ziet als leerkansen
Sarah De Backer - En Route
Als iets niet werkt, leer ervan en doe iets anders. Als iets werkt, doe er meer van.
L. Cauffman